Kæphest

På HVR kan du også gå til kæphesteridning.

Holdene er placeret fredag eftermiddag fra kl. 16.00 - 17.30

Der undervises i dressur, spring og hvad vi ellers kan finde på, f.eks. terrænridning.

Kæphestedisciplinen er startet op med støtte fra Friluftsrådet og derfor afvikles al undervisning udendørs på kunstgræsbaner (i vintersæsonen) og på græsbaner eller i åbent terræn, når føret er til det, så kæphesteridning er en sport, der er velegnet for allergikere!

I dressur er målet at bevæge sig så ubesværet som muligt på banen. Det grundlæggende princip er, at rytterens overkrop er stille, mens benene, der hypotetisk set fungerer som en hests forben, udfører arbejdet. Der rides øvelser, som vi kender det fra almindelig dressur: Volter, slangegange, skråt-igennem, volte-tilbage, parader, o.s.v. Øvelserne udføres i skridt, trav eller galop.

Kæphestedressur er oprindeligt baseret på dressur med rigtige heste, men det handler ikke om at efterligne de rigtige heste. Derimod handler disciplinen om at at udfordre den menneskelige fysik: Hvor godt man kan bevæge sig ubesværet gennem tunge bevægelser og hårde overgange. Dressur kræver koordinationsfærdigheder, balance, udholdenhed og kontrol over hele kroppen.

I springning gælder det, at man skal bevare grebet om sin kæphest under hele springet - højdespring er en del af denne disciplin.

Vi tilstræber at have kæphesteklasser v. alle vores stævner.

Kæphestedisciplinen er stadig ny her på HVR, men vi udvikler hele tiden konceptet.

Hvis du vil gå til kæphest, så skriv til os på info@hvr-rideklub.dk

Du behøver ikke deltage i et introduktionskursus for at gå til kæphest!